Site icon

Caderea Rusalcelor (Rusaliilor)

Caderea Rusaliilor (Rusalcelor) este un dans frenetic cu prabusiri in somn hipnotic, practicat in Duminica Rusaliilor de femeile romance din zona Timoc, insa acesta este considerat mai degraba un caz izolat de datina locala. In Dobrogea romanizata, era obiceiul trandafirilor Rosalia de la sfirsitul primaverii, sarbatoare tinuta de credinciosi in relatie directa cu pomenirile din cultul mortilor.

Foarte raspindite in superstitii, carora nu li se poate stabili insa un profil precis, din cauza marii diversitati a variantelor folclorice.

Caderea Rusalcelor (Rusaliilor)

Remediul magic-ritual impotriva Rusalcelor sau al bolilor il ofereau, in sudul tarii si in Moldova, Calusarii.

Căluşarii vindecau şi femeile numite „Căderea rusaliilor” care în primele trei zile ale săptămânii Rusaliilor, cădeau într-un fel de transă, un fel de leşin în care aveau calităţi de medium şi se credea că pot să ghicească viitorul.

Aceste femei au fost semnalate mai ales pe Valea Timocului, iar manifestarea – medical vorbind, este asemănătoare crizelor de epilepsie, respectiv persoana cade jos, începe să tremure, să se agite, să se lovească cu mâinile, să bolborosească „ într-un limbaj străin”, apoi să cadă într-un leşin adânc, complet inertă.

Referitor la funcţiile magice ale jocului Căluşarilor, felul în care se face ritualul exorcizării sau vindecării, materialul este mult prea vast pentru a putea fi expus într-un spaţiu atât de redus.

În Valea Timocului (în Banat), cu numele de “Rusalii” (sau Rusale) sunt desemnate româncele care, în primele trei zile ale Săptămânii Rusaliilor, cad în stări de tip mediumnic, numite “Căderea Rusaliilor”. Cei cuprinşi de “Căderea Rusaliilor” par a fi “posedaţi”, ei cad într-un fel de leşin însoţit de o stare de “transă para-extatică”, după cum se exprima Mircea Eliade.

 

Aceste “Căderi ale Rusaliilor” au fost semnalate şi cercetate la românii din regiunea Timocului (în cuprinsul Serbiei). Astfel, în anul 1902, a fost identificată o femeie de vreo patruzeci de ani, pe nume Dochia, “care din copilărie devine Rusalie la sărbătoarea Rusaliilor, şi care a început prin a cădea în extaz în zile de mari sărbători, devenind apoi vrăjitoare.

 

La marile sărbători[…] prezice soarta şi prescrie medicamente pentru orice fel de boli. Se zice că face aceasta fără să ceară plată”. Despre o altă asemenea Rusalie se relata că, fiind în starea de “transă” prezicea bolile, răspunzând la întrebările care i se puneau.
“De aceea, mulţi oameni veneau la ea, din satul ei şi din satele vecine şi ea le răspundea la întrebări şi le dădea sfaturi. Adesea, dacă un obiect era furat, dacă cineva era bolnav sau cuiva i se întîmplase o nenorocire, se duceau la această femeie ca să-i ceară sfatul” (op. citat).

Iată cum s-a consemnat acest fenomen. în Duminica Rusaliilor, anumite femei, tinere sau bătrâne, chiar şi unii copii, încep să leşine. în prima zi, cam pe la ora trei după amiaza, a doua zi, în jurul prânzului, ziua următoare cam pe la ora nouă dimineaţa şi continuă aşa până la căderea nopţii. înainte de a leşina o femeie începe să tremure, se culcă la pământ şi începe să se agite şi să se lovească cu mâinile.

Un cercetător care a asistat în aceleaşi locuri la “Căderea Rusaliilor”, în anii 1938 şi 1939, relata că “pretutindeni Rusaliile năpădite de duh vorbesc în limbi străine”, iar lumea le ascultă încredinţată că pot prevedea viitorul.

Urmariti un film documentar foarte interseant “CĂDEREA RUSALCELOR”  din Valea Timocului, film laureat cu “MARELE PREMIU” la Festivalul de Film Documentar de la Moscova.

Autor: Lucian MARINA Regia: Zoran CVETKOVIĆ şi Lucian MARINA

Existenţa la români a unor persoane posedate de duhuri si care, prin stările mediumnice în care intră, pot fi consultate oracular sau medical, a fost observată şi în prima jumătate a secolului al XVII-lea de către misionarul catolic Marcus Bandinus.

 

Tot aşa cum există credinţa că bolile pot fi provocate de vrăjmaşi nevăzuţi, de duhuri, se crede că vracii pot apela pentru vindecarea bolilor la aceleaşi duhuri, sau la altele.

Vorbind despre incantatores şi incantatrices din Moldova (care practicau arta incantaţiilor magice şi a vrăjilor), Bandinus arată că i-a văzut schimbându-se la faţă, tremurând mai întâi din mâini şi din picioare, apoi, căzând la pământ, din tot corpul, după care rămâneau ca morţi timp de o oră (uneori chiar patru).

Când se trezeau, ei îşi povesteau visele ca pe nişte oracole.

 

“Când cineva pierde un obiect sau se îmbolnăveşte – spunea Bandinus, se adresează acestor incantatores.”

 

Legat de “Căderea Rusaliilor” există datina unui întreg ritual de trezire a Rusaliei, care are elemente şi unele funcţii analoage cu ale dansului Căluşului. Astfel, în jurul Rusaliei căzute la pământ, în leşin, se formează un grup de dansatori şi dansatoare condus de un bărbat “impunător”, timp în care alţi participanţi cântă din diferite instrumente.

 

Conducătorul dansatorilor, care ţine în mână un cuţit şi anumite plante: pelin, usturoi şi muşeţel, face o cruce cu cuţitul asupra Rusaliei căzute, apoi toţi participanţii încep să danseze în jurul ei, acompaniaţi de un cimpoi. Ei fac o horă în jurul femeii căzute, horă care se învârte de trei ori în sensul acelor de ceas, apoi în sens invers. în timp ce dansează ei strigă:

 

“Hop, hop, hop, aşa, aşa/şi-ncă-o dată tot aşa”.

 

La un moment dat, cel ce conduce dansul ia femeia de subsori şi traversează cu ea un râu. în timp ce ceilalţi dansează, conducătorul ritualului ia un pic de apă din râu, un pic de Pelin şi un pic de Usturoi, le amestecă în gură şi le scuipă în gura şi pe faţa femeii, probabil pentru a determina duhul Rusaliei să îi părăsească trupul, aşa cum procedează şi căluşarul în ritul Căluşului. îi dă apoi femeii de două ori un pic de apă pe vârful cuţitului, o spală şi o aşează acolo unde căzuse, după care ea se scoală singură şi începe să danseze, ca şi cum nimic nu s-ar fi întâmplat.

 

(din cartea “Leacuri magice din Carpaţi”)

 

 

Traditia a fost consemnata inca de la inceputul secolului al XIX-lea, in diagonala spatiului romanesc, in Banat.

 

 Este evident faptul ca practicele de cadere in transa ale femeilor de Rusalii – atestate in Banat – face parte, de fapt, din amplul complex ritual al Calusarilor, care-i vindeca pe cei “luati de Rusalii”.

 

La sud de Dunare, calusarul este numit chiar rusalet. Comportamentul extatic si transa calusarilor sau a bolnavilor pe care acestia ii tamaduiesc sunt bine binecunoscute.
In practicile lor ritual-terapeutice, calusarii se folosesc si de anumite plante medicinale, unele cu virtuti psihotrope: ami ales pelin, dar si usturoi, avrameasa (Gratiola officinalis), sanziene (Galium verum), etc.
Caderea Rusalcelor (Rusaliilor)
Caderea Rusalcelor (Rusaliilor)
Surse/Note:
[1] mythologica.ro/rusaliile
[2] mihaeladr.blogspot.com
[3] agero-stuttgart.de
[4] Narcotice in cultura romana, Andrei Oisteanu (Istorie, religie si literatura)
Exit mobile version