Scurt istoric al relaţiei dintre Biserică şi Stat

Scurt istoric al relaţiei dintre Biserică şi Stat

Dintre cititorii noştri, am primit azi următoarea întrebare:

“De ce trebuie plătiţi preotii din banii publici (buget)? … căci biserica va fi întotdeauna supusă celor ce fac bugetul…. cum de fapt s-a şi dovedit în multe situaţii din istorie”.

Abonează-te și la canalul nostru de WhatsApp pentru a primi postările noastre și acolo.


librarie.net

Răspunsul este că orice societate are nevoie de o componentă spirituală. Au demonstrat aceasta Mircea Eliade şi toţi istoricii religiilor. Fără această componentă se ajunge la repetarea experienţei masonice (1789), marxiste şi bolşevice.

Statul, ca formă de organizare a societăţii, are datoria de a se îngriji de bunăstarea spirituală a membrilor săi. Pretutindeni în lume se întîmplă aceasta. Medicii, militarii, profesorii, cercetătorii, gunoierii, politicienii, etc, toţi sînt plătiţi de la buget. Descentralizarea plăţii acestor categorii duce la desfiinţarea statului.

Sfîrşitul antichităţii şi începutul evului mediu au oferit lumii un model funcţional, în care Biserica şi Statul existau în sym-fonie (împreună glăsuire). Statul se ocupa de administraţie, justiţie şi armată, şi de o parte din educaţie. Biserica se ocupa de buna rînduială socială şi era, dintr-un anume punct de vedere, deasupra statului, fiindu-i permis amestecul în oricare din deciziile statale. Arhiepiscopii au fost întotdeauna membri deplini ai conducerii statale, iar episcopii aveau autoritate de judecată asupra oamenilor simpli, împreună cu juzii numiţi de stat.

Scurt istoric al relaţiei dintre Biserică şi Stat

În imperiul persan zoroastrian, Biserica s-a bucurat de mai multe epoci de libertate, în care s-a copiat modelul din imperiul roman creştin. Avem exemple de episcopi care erau şi judecători civili, alături de autorităţile imperiale persane. Între secolele VII-XIII, în imperiul persan (fost) zoroastrian Biserica s-a bucurat de aproape aceleaşi drepturi pe care le avea în imperiul roman.

Cu toate acestea, nu puţine au fost cazurile de abuzuri din partea statului. Încă de la creştinarea imperiului roman, imixtiunea statului în problemele credinţei a fost de nestăvilit (cine citeşte istoria imperiului de după Sfîntul Constantin cel Mare se lămureşte). După aceea, lucrurile s-au aşezat, încet, încet, mai ales prin reformele legislative ale Împăratului Iustinian cel Mare (sec. al VI-lea), care a dat un set de legi complet creştin supuşilor săi. Aceste constituţii iustinianice au reprezentat modelul absolut pentru orice stat european de pînă la revoluţia franceză (1789).

După modelul împăratului Iustinian, Biserica era parte integrantă a statului şi se ocupa nu doar de problemele de religie, ci şi de cele de morală, justiţie, o parte din cele de administraţie (să ne gîndim cel puţin la botezuri şi nunţi) şi uneori chiar militare (s-a evitat cît s-a putut orice conflict militar cu alte state creştine, prin grija Bisericii).

[info]După apariţia statelor moderne atee, rolul Bisericii s-a schimbat fundamental. Deşi de la bun început s-a cerut separarea completă a Bisericii de orice probleme de stat, s-a observat că lucrul acesta nu este cu putinţă, şi atunci s-au creat tot felul de modele în care i s-a dat Bisericii mai multă sau mai puţină autoritate. Citind istoria ultimilor 200 de ani, veţi observa cum statul român şi-a început existenţa în Dealul Patriarhiei, oferind Bisericii un loc privilegiat în sistemul legislativ al Parlamentului (drept abrogat în cîteva mici etape de la Carol I la comunişti).[/info][notice]Statul modern ateu “român” şi-a început existenţa prin confiscarea averilor Bisericii în trei mari etape: 1835 (averile episcopale), 1859 (averile mănăstirilor pămîntene), 1863 (averile mănăstirilor închinate). Înţelegerea a fost ca în schimbul confiscării acestor averi (prin care confiscare i s-au smuls Bisericii spitalele – instituţii eminamente creştine – şi şcolile locale) toţi clericii şi monahii să devină salariaţi ai statului. Episcopii rămîneau mai departe membri deplini ai Sfatului Ţării, devenit mai apoi Parlament, şi aveau un cuvînt foarte autoritar în orice chestiune de stat.[/notice][warning]După 1990 statul ateu post-comunist a păstrat aceleaşi raporturi cu Biserica instituite de regimul criminal adus de tancurile bolşevice. Pe lîngă continuarea situaţiei de instituţie tolerată dar salariată de statul ateu, statul a permis orice fel de abjecţie a presei de orice tip din ultimii 27 de ani la adresa unei instituţii de zece ori mai veche decît statul constituţional ateu, ca în urma presiunilor anti-hristice să decidă cu de la sine putere, în diferite mandate politice, că această instituţie tolerată, ULTIMA INSTITUŢIE ROMÂNEASCĂ DIN ROMÂNIA, trebuie din ce în ce mai îndepărtată de reprezentativitatea pe care o are prin imensul procent al celor botezaţi.[/warning]

Apoi au venit oameni care au cerut nu repunerea în cele mai legitime drepturi a singurei instituţii preocupată de bunăstarea spirituală, sufletească şi materială a poporului român botezat creştin-ortodox, ci îndepărtarea ei de orice pîrghie a puterii asupra unui popor expulzat din propria ţară de guvernările anti-româneşti şi anti-creştine de după 1990.

Statul are autoritate deplină în oricare din instituţiile de pe cuprinsul său, indiferent dacă ele îi aparţin sau nu. Statul agresor şi-a creat mecanismele prin care să îşi distrugă propria economie (fără de care nu poate funcţiona) şi prin care să pună pîrghiile financiare strategice în mîini străine şi prin care să oprească progresul oricărei forme economice autohtone.

Statul şi-a desfiinţat propria armată şi a subordonat-o unor puteri străine la care nu are absolut nici un acces concret. Statul a aruncat în închisoare pe diverşi oameni de afaceri români care şi-au extins afacerile în detrimentul unor multi-naţionale al căror monopol este de neoprit. Statul acesta anti-românesc a creat toate premizele celui mai mare exod din istorie, dintr-o ţară care nu a trecut prin război şi nu a fost invadată de vreo armată străină.

Soluţia firească ar fi repunerea Bisericii în drepturile sale legitime, acelea de participare şi veto legislativ.

Monahul Filotheu

Sursa: manastirea.petru-voda.ro

Donează pentru Glasul.info!

În conturile de la Banca Transilvania:
RO14BTRLRONCRT0356966001 (lei)    |    RO61BTRLEURCRT0356966001 (euro)

Abonează-te și la canalul nostru de WhatsApppentru a primi postările noastre și acolo.


Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram Glasul.info, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri

Showing 1-8 of 13 Books

Istoria ilustrata a Transilvaniei

By: Ioan Bolovan, Ioan-Aurel Pop

O istorie generală a unei țări, a unei provincii sau a unei regiuni are obligația să recompună prezentul oamenilor care au trăit în trecut în funcție de rolul jucat de fiecare entitate, grupare, etnie, confesiune componentă.Dar, ca toate celelalte istorii, nici aceasta nu poate răspunde tuturor problemelor spinoase ale trecutului și prezentului Transilvaniei. Totuși, încearcă să explice, din perspectiva întregii

Ardealul. Tinuturile de pe Olt. Tinuturile de pe Mures

By: Silvestru Moldovan

Silvestru Moldovan face parte din acele generatii de romani ardeleni care stiau totul: vorbeau, citeau si scriau in romana, maghiara si germana, ceea ce le-a creat libertatea de a se misca in orice regiune a Principatului, de a sta de vorba cu oricine in limba aceluia si de a cunoaste cel putin trei culturi. Asemenea intelectuali au rasarit din pamantul

Dictionarul numirilor de localitati cu poporatiune romana din Ungaria

By: Silvestru Moldovan

Aceasta carte face parte din colectia Infoteca a editurii Scripta si reprezinta o reeditare dupa un secol a unui instrument lexicografic de baza pentru cultura romaneasca. Practic, este o imensa arhiva ordonata, care ofera informatie de prim interes in compartimente definitorii ale Transilvaniei istorice: populatie, asezaminte de cult, denumirea localitatilor in expresie romaneasca, maghiara si germana.

Romania 1989 - de la revolta populara la lovitura de Stat

By: Corvin Lupu

Romania 1989 - de la revolta populara la lovitura de Stat - Corvin Lupu

Oranki amintiri din captivitate

By: Dimitrie Bejan

Oranki amintiri din captivitate, ParinteleDimitrie Bejan

Tratatul cu Ucraina. Istoria unei trădări naționale

By: Tiberiu Tudor

Tratatul cu Ucraina. Istoria unei tradari nationale - Tiberiu Tudor

Mihai Eminescu despre Unitatea Românilor

By: Gică Manole

Mihai Eminescu despre Unitatea Romanilor - Gica Manole

Scantei de peste veacuri

By: Dumitru Almas

Scantei de peste veacuri - Dumitru Almas
12


Drepturi de autor! Informaţiile publicate de glasul.info pot fi preluate de alte publicaţii online doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Site-ul Glasul.info nu răspunde pentru opiniile comentatorilor, responsabilitatea formulării din comentarii revine integral autorului comentariului. Ne rezervăm dreptul de a șterge comentariile cu tentă rasistă, xenofobă,care incită la ură, sau la violență.


Glasul.info

Portalul Românilor de Pretutindeni - pledoarie pentru panromânismContact: redactie@glasul.info

Lasă un răspuns

Next Post

Patru organizații membre ale Forumului Civic al Românilor din Covasna, Harghita si Mureș acționează unitar la Ozun, jud. Covasna

joi sept. 7 , 2017
Patru organizații membre ale Forumului Civic al Românilor din Covasna, Harghita si Mureș acționează unitar la Ozun, jud. Covasna Asociația de tineret ”GRIT” din Voinești-Covasna, condusă de prietena noastră bună Florentina Teacă se alătură celorlalte trei, Asociația Calea Neamului, Asociațiunea Astra-Despărțământul Harghita-Covasna și Fundația Mihai Viteazu în acțiunea de la Ozun cu […]
Patru organizații membre ale Forumului Civic al Românilor din Covasna, Harghita si Foto: Mihai Tirnoveanu

Poate vă place și:

Donează pentru Glasul.info!

În conturile de la Banca Transilvania:
RO14BTRLRONCRT0356966001 (lei)    |    RO61BTRLEURCRT0356966001 (euro)

Breaking News