La 16 mai 1880 trecea in nefiinta Simion Balint, unul dintre revolutionarii ce au luptat alaturi de Avram Iancu.
Simion Balint, preot greco-catolic si revolutionar pasoptist, s-a nascut la 10 septembrie 1810 in comuna Copăceni, judetul Cluj, fiind unul dintre revolutionarii care au luptat alaturi de Avram Iancu, in calitate de prefect al Legiunii Arieșului.
De la Simion Balint au ramas niste rapoarte foarte interesante ale Prefectilor de Legiune, niste rapoarte de altfel deosebit de importante pentru cunoasterea istoriei adevarate a Transilvaniei. Alaturi de rapoartele celorlalti Prefecti de Legiune: Avram Iancu si Axente Sever, documentele lasate in urma de Simion Balint descriu o istorie crunta si plina de framantari a Ardealului.
Simion Balint, preotul greco-catolic care i-a facut pe unguri sa afirme ca doar „dracul să se mai bată cu popii”
Descendent al unei familii nobiliare cu traditie preoteasca din Vima Mică (Țara Lăpușului), Simion Balint n-a scapat nici el de persecutiile indreptate impotriva romanilor, chiar daca imbraca vesmintele de preotie.
George Bariț (n.r. Gheorghe Barițiu) in “Adunarile nationale ale Romanilor si persecutiile contra lor” descrie un astfel de episod, in care preotul Simion Balint este supus unor groaznice tratamente si umilinte de catre “revolutionarii maghiari”:
“Da, s-a desfiintat iobagia in Ungaria, la noi insa ea se va reduce numai de la 104 zile pe an la 52. Urmarea naturala a acestei stari a spiritelor a fost o serie de acte samavolnice; unul dintre faptele cele mai barbare s-a comis pe timpul adunarilor de la Blaj in orasul Abrud contra preotului Simion Balint din Rosia de Munte (n.r. Roșia Montană). Mica colonie maghiara din aceste doua localitati infiintase garda nationala maghiara, si sub pretextul ca ar fi amenintati de romani, au cerut si garnizoana militara.
Li s-a dat graniceri secui si putina trupa dintr-un regiment de linie galitian. Din acest moment, colonia maghiara crezandu-se sigura, incepu sa trateze pe romani cu asprime si cu brutalitate.
Simion Balint, unul dintre fruntasii si oratorii romanilor, ducandu-se in duminica Tomei la Blaj, aceasta calatorie i s-a imputat ca tradare criminala. Intr-o zi prinzand pe Balint in piata din Abrud il luara pe sus, in batai, si-l inchisera la corpul de garda. De paza in ziua aceea erau granicerii secui, care iau pe Balint din nou la batai, smulgandu-i parul din barba, unul cate unul.
In alta zi, fiind de garda soldatii poloni din regimentul de linie, un secui a vrut sa maltrateze din nou pe nefericitul preot, la care s-au opus insa polonii, iscandu-se un conflict intre soldati care costa viata unui secui. Atunci l-au scos pe Balint din localul acela si l-au dus intr-o pivnita fara ferestre unde l-au tinut inchis mai mult timp. Intr-una din zile casa de deasupra pivnitei unde era el inchis a luat foc, si voluntariii unguri, racnind ca popa valah a dat foc casei, l-au scos batandu-l in mod ingrozitor si l-au bagat la inchisoare impreuna cu toti hotii si talharii”, Gheorghe Baritiu
Dupa ce a urmat studii teologice, Simion Balint a fost numit preot capelan in Roșia Montană. In evenimentele din 1848 a dat dovada de determinare si de o puternica stapanire de sine, astfel ca i s-a incredintat conducerea luptelor din partile Abrudului, Câmpeni pana la Iara-Buru, dovedind inalte calitati ostasesti, astfel incat acomandantul fortelor maghiare din perioada 8-19 iunie de la Abrud, Farkas Kemény, neizbutind sa treaca in nici un chip de apararea sa, si tinand cont si de aspectul ca aproape toti comandantii din zona erau preoti, a declarat ca in acest caz doar „dracul să se mai bată cu popii”.
Glasul.info
Donează pentru Glasul.info!
În conturile de la Banca Transilvania:
RO14BTRLRONCRT0356966001 (lei) | RO61BTRLEURCRT0356966001 (euro) Abonează-te și la canalul nostru de WhatsApppentru a primi postările noastre și acolo.
Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram
Glasul.info, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri
O istorie generală a unei țări, a unei provincii sau a unei regiuni are obligația să recompună prezentul oamenilor care au trăit în trecut în funcție de rolul jucat de fiecare entitate, grupare, etnie, confesiune componentă.Dar, ca toate celelalte istorii, nici aceasta nu poate răspunde tuturor problemelor spinoase ale trecutului și prezentului Transilvaniei. Totuși, încearcă să explice, din perspectiva întregii
Silvestru Moldovan face parte din acele generatii de romani ardeleni care stiau totul: vorbeau, citeau si scriau in romana, maghiara si germana, ceea ce le-a creat libertatea de a se misca in orice regiune a Principatului, de a sta de vorba cu oricine in limba aceluia si de a cunoaste cel putin trei culturi. Asemenea intelectuali au rasarit din pamantul
Aceasta carte face parte din colectia Infoteca a editurii Scripta si reprezinta o reeditare dupa un secol a unui instrument lexicografic de baza pentru cultura romaneasca. Practic, este o imensa arhiva ordonata, care ofera informatie de prim interes in compartimente definitorii ale Transilvaniei istorice: populatie, asezaminte de cult, denumirea localitatilor in expresie romaneasca, maghiara si germana.
Romania 1989 - de la revolta populara la lovitura de Stat - Corvin Lupu
Oranki amintiri din captivitate, ParinteleDimitrie Bejan
Tratatul cu Ucraina. Istoria unei tradari nationale - Tiberiu Tudor
Mihai Eminescu despre Unitatea Romanilor - Gica Manole
Scantei de peste veacuri - Dumitru Almas
Drepturi de autor! Informaţiile publicate de glasul.info pot fi preluate de alte publicaţii online doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.
Site-ul Glasul.info nu răspunde pentru opiniile comentatorilor, responsabilitatea formulării din comentarii revine integral autorului comentariului. Ne rezervăm dreptul de a șterge comentariile cu tentă rasistă, xenofobă,care incită la ură, sau la violență.