La data de 3 decembrie 1943, Mitropolitul locotenent al Basarabiei, Efrem Enăchescu, emitea ordinul nr. 16649 catre parohiile care supravietuisera atrocitatilor bolsevice. Printre alte aspecte, mitropolitul Basarabei facea si niste dezvaluiri cu adevarat cutremuratoare:
“În timpul ocupației sovietice (1940-1941) mulți clerici basarabeni și numeroși creștini devotați Bisericii au fost martirizați, schingiuiți sau deportați de stăpânirea ateistă. În vederea întocmirii unui MARTIROLOG al Bisericii basarabene, vă invităm a proceda de urgență la adunarea datelor necesare cu privire la acești clerici și credincioși – stabilind cu precizie când, unde și în ce împrejurări au suferit aceștia din cauza prigoanei dezlănțuite de cei fără Dumnezeu. Preoții vor face descrierea pe baza mărturiilor și declarațiilor date în scris de rudele, vecinii și consătenii celor care au suferit din cauza bolșevicilor.“
“După eliberarea Basarabiei şi revenirea autorităţilor româneşti, s-a constatat că doar într-o perioadă de un an de ocupaţie sovietică (1940-1941) au fost distruse 13 biserici, 27 transformate în cluburi, 48 de preoţi omorâţi sau deportaţi.Potrivit altor date, dintre cei rămași în timpul ocupației, au fost executați, sau deportați peste o sută de preoți.Numai în localitatea Volintiri, jud. Cetatea Albă au fost executați de către agenții N.C.V.D.,16 preoți.În perioada stăpânirii sovietice se desfăşura o intensă propagandă antireligioasă. Bisericile erau supuse la plata unor impozite exagerate, în cazul neachitării la timp a sumelor stabilite de autorităţi locaşele sfinte erau închise şi transformate în magazii, sali de spectacole, căzărmi, grajduri sau chiar closete, cum a fost cazul unor biserici din Hotin şi Ismail. Preoţii rămaşi sub stăpânirea sovietică erau şi ei supuşi la plata impozitelor. Erau obligaţi să îndeplinească tot felul de munci degradante, erau umiliţi, bătuţi, deportaţi şi chiar omorâţi.”, scrie Protoiereul Ioan Lisnic
– acelasi, împreună cu alti evrei l-au prins pe preotul Motescu, i-au tăiat limba si urechile, în plină stradă, l-au dus în altarul bisericii si i-au dat foc – în foc a sfârsit și preotul și biserica;”, scria Paul Goma
“La retragerea trupelor românești din Basarabia, în ziua de 28 iunie 1940, bandele ”iudeo-comuniste” terorizau populația locală. La Tighina, avocatul Glinsberg a împușcat demonstrativ, în stradă, doi funcționari ai prefecturii. Împreună cu alți evrei, l-au reținut în stradă pe preotul Gheorghe Fotescu pe care l-au maltratat și l-au supus la diferite chinuri. I-au tăiat limba și urechile, apoi l-au dus în altar și au incendiat biserica. Astfel, ”în foc au sfârșit și preotul și biserica”, scrie Protoiereul Ioan Lisnic
Despre preotul Gheorghe Fotescu s-a constatat de catre S. P.Socolovscaia, profesoară și S.A.Bazilevscaia, bibliotecar-arhivist, membru al Comisiei Episcopiei de Tiraspol și Dubăsari pentru pregătirea actelor de canonizarea preoților neomartiri din sec. al XX-lea, ca inscripția de pe mormântul (кладбищенская надпись) preotului martir “Motescu” din Tighina ii apartine de fapt lui Gheorghe Fotescu.
Protoiereul Ioan Lisnic ne ofera mai multe informatii despre preotul martir Gheorghe Fotescu:
“S-a născut la 9 noiembrie 1896 în com. Volcineț, jud. Lăpușna. Avea studiile Seminarului Telogic din Chișinău și a Facultății de Medicină din Iași. După absolvirea Seminarului Teologic în anul 1921, a fost hirotonit preot și numit paroh al Bisericii Adormirea Maicii Domnului din Găureni, jud. Lăpușna. În anul 1927 a fost transferat la Biserica Sf. Alexandru Nevschi, parohia Cimitirului din orașul Tighina.
Pe parcursul anilor slujiți în parohia Cimitirului din orașul Tighina (1927-1940), părintele Gheorghe Fotescu a desfășurat o activitate pastorală și misionară rodnică. Din inițiativa cucerniciei sale a fost înființată pe lângă biserică o societate de ajutor reciproc și asigurări în cazuri de moarte. Până în anul 1940, în apropierea Bisericii Sf. Alexandru Nevschi din Tighina se construia un cămin bisericesc.”
Cum in timpul ocupatiei sovietice a Basarabiei nu a fost posibila strangerea si sistematizarea informatiilor despre preotii martirizati ai Basarabiei, abia in 3 octombrie 1955, la peste 52 de ani de la ordinul circular al mitropolitului Efrem Enăchescu, Adunarea Eparhială a Mitropoliei Basarabiei, care și-a ținut lucrările la biserica Sf. Ierarh Nicolae din Chișinău sub președinția Înalt Prea Sfințitului Mitropolit Petru Păduraru, a decis crearea unei Comisii speciale în sarcina căreia a căzut întocmirea Martirologiului Mitropoliei Basarabiei.
In urma unor cercetari sistematice, s-a reusit identificarea a cel putin 46 de preoti romani din Basarabia martirizati de catre sovietici sau din cauza lor.
„Preotul Catedralei din Cetatea Albă, Eusebiu Popovici, a fost împușcat de un evreu pe nume Zuckerman. Un alt preot din oraș, Nicanor Maleski, a platit cu viața în timpul unei devastări înterprinse de bande criminale. De asemenea, preotul Gheorghe Munteanu, originar din Ismail, a fost arestat, tuns și bărbierit, cerându-i-se să renunțe la credința creștină. Neobținând acest lucru, criminalii i-au sfărâmat capul de treptele sfântului locaș din Cetatea Albă. Preotul Motescu din orașil Tighina, a fost prins de evrei și batjocorit: i-au tăiat limba și urechile, apoi a fost dus în altar și i-au dat foc, murind în chinuri groaznice. Preotul din Româncăuți, jud. Hotin, potrivit documentelor vremii, a fost batjocorit și omorât. În 1940 au fost omorât mișelește preoții Mina Țăruș din jud. Orhei, Ilie și Dumitru Ciornei din jud. Hotin. În 1941 au fost împușcați preoții Vasile Bodrug din Râșcani, Porfirie Șoimu din Parcani jud. Soroca, iar preotul Mihail Ghili din Unțești jud. Ungheni, a fost arestat de N.C.V.D., exilat la Barnaul unde a fost executat în 1942. Unii preoți au dispărut fără urmă, printre aceștea se numără și părintele Gheorghe Tudorache. Un martor acular, Tudor Busuioc, din Chișinău, declară despre acest caz următoarele: „Foarte multe cadavre erau schilodite barbar, cu ochii scoși, cu nasul și urechile tăiate. Cel mai tare și-au bătut joc de preoți, (…) nu destul că i-au adus în așa hal (…) adică le-au tăiat organele sexuale și așa i-au găsit în gropi cu dânsele în gură, cu fețele schimonosite de durere și și desfigurate. Slujitorii altarului, în marea lor majoritate s-au arătat vrednici de haina purtată, înfruntând prigoana și manifestându-se ca adevărați slujitori ai lui Hristos.” (Pr. Lect.dr. Veaceslav Ciorbă „Maluri de Prut”)
Lista martirilor Mitropoliei Basarabiei
Leonid ANTONOVICI, paroh la Iablona, județul Bălți
protoiereul mitrofor Alexandru BALTAGA de la Călărași, supranumit #de Gala Galaction Luceafăr al Bisericii basarabene și patriarh al preoților basarabeni
iconomul stavrofor Alexandru BOBEICĂ, profesor de religie la Liceul eparhial de fete din Chișinău
Vasile BODRUG, paroh la Dușmani, județul Bălți
Teodor BUNESCU, paroh la Zubrești, județul Lăpușna
Anton I. CERNĂUȚEANU din Chișinău
Petre CERNĂUȚEANU din Chișinău
Vladimir I. CERNĂUȚEANU din Tighina
episcopul Teodosie CHIRICĂ
Istrati CHIRIȚĂ, preot paroh la Pitușca, județul Lăpușna, împușcat de sovietici în 1941, în pădurea de la Păulești
Alexandru CHIPEȚCHI din Chișinău
Dimitrie CIORNEI, paroh la Clișcăuți, județul Hotin, ucis mișelește în 1940 de organele NKVD
Dumitru COZINSCHI, paroh la Troița, județul Tighina
Vasile DONCILĂ, slujitor la capela Liceului de băieți Alexandru Donici din Chișinău
Alexei DRAJINSCHI, paroh la Grozești, județul Lăpușna
Ion DULAP, paroh la Rădeni, județul Orhei
Constantin GÂRLOVEANU, paroh la Speia, județul Orhei
Mihail GHILI, paroh la Unțești, județul Bălți,
Nicolae GOANȚĂ, împușcat în cap, la vârsta de 36 ani, de către sovietici la Craiova
Alexandru GROSU, paroh la Olănești, județul Cetatea Albă
Nicolae GROSU, magistru în teologie, fost profesor la Academia Teologică din Kiev
Petru HAGIU, protopop de Cetatea Albă
Gheorghe MALEAVIN, paroh la Selemet, județul Tighina
Nicador MALESCHI, preot la Cetatea Albă
Sebastian MÂRZA
Gheorghe MIHALACHE, paroh la Căușeni, județul Tighina
părintele MIZIUMSCHI, paroh la Volintiri, județul Cetatea Albă
Alexandru MOTESCU, preot la Tighina
Artemie (Auxentie) MUNTEANU, ieromonah, stareț al mănăstirii Noul Neamț
Gheorghe MUNTEANU, paroh al bisericii Regina Maria din Ismail
Boris NICOLAE, paroh la Baraboi, județul Bălți
Theodor PETCU, paroh la Stohnaia, Rezina
părintele Constantin RUGHINOV din județul Tighina
Avacum RUSU, paroh la Mălăești, județul Bălți
părintele Haralambie SAMBURSCHI, din jud. Tighina
părintele Marcel SMIROV, ucis prin împușcare
Anatolie SPINEI, paroh la Dolna, județul Lăpușna
mitropolitul Arsenie STADNIȚCHI
Porfirie ȘOIMU, paroh la Parcani, județul Soroca
Gheorghe TUDORACHE, paroh la Grozești, județul Lăpușna
Mina ȚĂRUȘ, paroh la Camencea, comuna Cobâlca, județul Orhei
Mihail VASILACHE, preot misionar din Alcedar, județul Orhei
Ștefan ZAGORODNÂI, paroh la Suruceni, județul Lăpușna
Dumitru ZAHARIA, paroh la Larga Veche, județul Cahul
arhimandritul Savatie ZUBCU, exarh al mănăstirilor din eparhia Cetatea Albă – Ismail
O istorie generală a unei țări, a unei provincii sau a unei regiuni are obligația să recompună prezentul oamenilor care au trăit în trecut în funcție de rolul jucat de fiecare entitate, grupare, etnie, confesiune componentă.Dar, ca toate celelalte istorii, nici aceasta nu poate răspunde tuturor problemelor spinoase ale trecutului și prezentului Transilvaniei. Totuși, încearcă să explice, din perspectiva întregii
Silvestru Moldovan face parte din acele generatii de romani ardeleni care stiau totul: vorbeau, citeau si scriau in romana, maghiara si germana, ceea ce le-a creat libertatea de a se misca in orice regiune a Principatului, de a sta de vorba cu oricine in limba aceluia si de a cunoaste cel putin trei culturi. Asemenea intelectuali au rasarit din pamantul
Aceasta carte face parte din colectia Infoteca a editurii Scripta si reprezinta o reeditare dupa un secol a unui instrument lexicografic de baza pentru cultura romaneasca. Practic, este o imensa arhiva ordonata, care ofera informatie de prim interes in compartimente definitorii ale Transilvaniei istorice: populatie, asezaminte de cult, denumirea localitatilor in expresie romaneasca, maghiara si germana.
Drepturi de autor! Informaţiile publicate de glasul.info pot fi preluate de alte publicaţii online doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.
Site-ul Glasul.info nu răspunde pentru opiniile comentatorilor, responsabilitatea formulării din comentarii revine integral autorului comentariului. Ne rezervăm dreptul de a șterge comentariile cu tentă rasistă, xenofobă,care incită la ură, sau la violență.
ANAF-ul ar putea inchide casa de productie a unui artist roman! Un artist roman ar putea ramane cu conturile blocate, iar ANAF-ul sa-i inchida casa de productie. Incepand din vara anului trecut, Smiley, pe numele sau adevarat Andrei Tiberiu Maria, necazurile sale cu ANAF-ul s-au amplificat in urma vizitei reprezentantilor acestei […]