“DE CE NU SUNTEM CA UNGURII?” – Asta se intreaba romanii din Ucraina

Am auzit deseori aceasta intrebare, in diverse imprejurari, atunci cand ne avantam in discutii national-patriotice – de la unii cu nuante de desperare, de la altii cu sentimente de revolta. Dar din cele mai multe guri, intrebarea rasună retoric, ca un regret ca nu avem curajul de a ne revendica drepturile, nici caracterul indaratnic al acestui neam. Accept ca e bine si chiar necesar sa ne uitam si la cei din jurul nostru, sa luam exemplu de la alte etnii aflate in conditia de minoritari in Ucraina, Romania sau alte state. Insa, nu mi-am dorit nicicand entitatea nationala maghiara, rusa sau ucraineana, pentru ca imi place sa fiu asa cum mi-a dat Dumnezeu.

“DE CE NU SUNTEM CA UNGURII?” – Asta se intreaba romanii din Ucraina

[tp_product id=”201687117″ feed=”396″]

Mi-i drag sa fiu roman anume aici in Bucovina noastra, in pofida tuturor umilintelor indurate de bunici si parinti sub stapaniri straine – de la habsburgii civilizatori pana la barbarii din timpurile mai apropiate. Or, in orice perioada din istoria noastra, inclusiv in anii de ocupatie sovietica, putem gasi oameni si fapte care ne dau temei sa ne mandrim cu numele de roman. Si ca sa nu para cuvintele-mi doar o umflatura de patos, voi evoca un episod din copilaria lui Dragos Vitencu din anii traiti la Cernauti sub ocupatia Austro-Ungariei, care a avut fericirea sa asiste la marele triumf al lui Aurel Vlaicu.

Avea numai patru ani, dar intelegea deja ca face parte dintr-o categorie de oameni deosebiti, care sunt altfel decat altii prin limba, port si traditii. Intr-o zi parintii l-au luat la marginea orasului sa vada o minune nemaipomenita, sa-l admire zburand pe acel Vlaicu, al carui nume era pe buzele tuturor cernautenilor. Mama sa i-a prins in bereta doua panglicute tricolore, convinsa ca la triumful unui roman trebuie sa fluture neaparat Tricolorul.

Abonează-te și la canalul nostru de WhatsApp pentru a primi postările noastre și acolo.


libris.ro

Copilul, curios de a asculta o alta limba decat a lui si a cuprinde cu ochii toate din jurul sau, a observat ca cei care vorbeau romaneste se tineau gramajoara: „mandri si bucurosi de parca succesul asteptat al lui Aurel Vlaicu avea sa fie si victoria lor proprie”. Dar erau prin multime si de acei care zambeau rautacios. Baietelul nu inţtelegea ca unii rosteau in limba lor: „Se va prabusi”; „Nici nu va reusi sa-si ia zborul”.

Doua doamne intepate s-au rastit la el in nemteste, aratand spre bereta. Copilul le-a raspuns cu o grimasa, facandu-se a nu intelege ca-i cer sa dea jos panglicutele tricolore. Atunci una din matroane, strident fardata, i-a smuls bereta de pe cap si i-a aruncat-o in praf, cealalta tipand in germana: „Plod obraznic de valah!”. Parintii, dar nici altcineva, n-au luat seama de acest incident, toata lumea fiind cu ochii la avionul ce incepea sa se ridice.

Baiatul si-a cules de jos bereta cu panglicutele tricolore si n-a povestit nimanui de rusinea indurata. Ghimpele din inima i-a disparut repede, inlaturat de bucuria ca zborul reusit al lui Aurel Vlaicu l-a razbunat, dar mai ales de mandria ca si el e roman, ca Vlaicu. Putea oare injosirea din partea a doua straine sa-i intunece aceasta mare bucurie!

Romanii, rasariti din acest pamant, au fost intotdeauna la ei acasa, gazde pentru musafirii de cele mai multe ori nedoriti si neasteptati. Romanii de cand se stiu pe lume au trebuit sa-si apere glia sau sa se retraga din calea cotropitorilor, in timp ce maghiarii au ajuns in Europa manati de duhul de a cuceri pamant si ape. Iata cum ii prezinta, la intrarea lor in Europa, istoricul austriac Rösler:

„Maghiarii erau pe vremea cand au aparut in teatrul european interior niste nomazi care isi mulgeau caii, iar caminurile lor erau corturile miscatoare…”.

Cum s-ar putea sa ne asemanam cu ei, sa avem caracterul lor? Vorbind despre chestiunea ungara, Mihai Eminescu scria ca romanii n-au ce lua de la maghiari (in plan spiritual n.a.):

„Romanul de bastina e dotat cu o doza mare de raceala, el nu admira, ca si romanul vechi, aproape nimic, de aceea nici credem ca invidiaza din inima pozitia de stat a Ungariei, caci, la drept vorbind, nici n-ar prea avea ce sa invidieze. El e suparat pe obraznicia conlocuitorului sau, nicidecum pe puterea lui. Romanul nu uraste decat pe cei ce i s-au bagat in suflet… ” (Curierul de Iasi, 17 noiembrie 1876).

Tot acolo, Eminescu mai spune despre ungurii din imperiul asupritor:

„Nu au nimic prin ce sa ne superiorizeze pe noi romanii, nici nu pot avea… nu avem noi sa cerem de la unguri ceva, caci ei nu sunt competenti sa ne dea nimica”.

Referitor la obraznicie, cuvintele lui Eminescu sunt astazi poate chiar mai actuale decat acum 137 de ani cand au fost scrise. Maghiarii din Romania se bucura de atâtea drepturi, incat in unele zone populatia titulara se simte discriminata. Pastrez in casa, ca pe-o relicva, un urcior de ceramica, legat cu o panglica tricolora. L-am primit in dar cu vreo zece ani in urma de la seful de jandarmi din Miercurea-Ciuc – unicul demnitar roman din acel centru judetean.

Ne intorceam, un grup din nordul Bucovinei, de la o manifestare populara de pe Muntele Gaina. Popasurile la cateva biserici ortodoxe romanesti si primirea sefului jandarmeriei din Harghita ne-a emotionat profund si ne-a derutat. Aveam impresia ca suntem la noi, in Cernauti, cand gazdele ne povesteau cu lacrimi in ochi cum tin aprinsa candela limbii romane.

Ceva mai recent, in 2010, la Miercurea-Ciuc, trei tineri maghiari au cerut primariei sa schimbe strada Mihai Eminescu in Attila, motivand că Poetul a fost „hungarofob” si n-are nimic comun cu orasul, de parca ultimul rege al hunilor ar avea vreo atributie.

Primarul chiar a dat dispoziţie ca solicitantii sa umble din casa in casa si sa intrebe parerea tuturor locuitorilor de pe strada respectiva. Raportand acestea la situatia de la noi, oare ne-am putea imagina ca in raionul Herta sa fie discriminati ucrainenii, sau la Noua Sulita sa se insiste asupra schimbarii denumirii strazii Sevcenko, din cauza ca poetul ucrainean n-a trecut pe acolo!

Convocandu-i anul trecut pe liderii partidelor si formaţiunilor politice ale maghiarilor din Romania, premierul Viktor Orban i-a asigurat ca „ Natiunea este un tot unitar si nu exista o chestiune separata a maghiarilor din afara granitelor si una a celor din Ungaria, exista doar una singura”.

In acest sens, se mai spune ca maghiarii stau pe doua picioare – unul la Budapesta si celalalt in Tinutul Secuiesc. Pentru consolidarea terenului, premierul Ungariei i-a cerut liderului Partidului Civic Maghiar din Romania sa infiinteze si sa conduca un Institut pentru Strategie Nationala.

Sondajele efectuate recent in Romania atesta o loialitate, rar intalnita chiar si in cele mai democratice state, din partea natiunii titulare fata de cea mai „obraznica minoritate”. Cei mai multi romani (51%) n-au vizitat niciodata Ungaria, insa marea majoritate au o parere buna despre aceasta tara, 28% chiar foarte buna. Cei mai multi romani (52%) privesc cu ochi buni obtinerea dublei cetatenii de catre minoritatea maghiara, mai mult de 85% sunt de acord sa aiba colegi de munca, 80% – prieteni, 78% – vecini maghiari. Circa 72% din respondenti nu sunt impotriva sa se inrudeasca cu maghiarii prin casatorie.

Asadar, si aceste cifre ne demonstreaza că romanul e acelasi pretutindeni, cu suflet primitor si iertator, deoarece avem ale noastre cetati de tarie pentru a ne pastra identitatea si a ne apara demnitatea, fara sa fim nevoiti a le imprumuta de la altii.

Maria TOACĂ

Sursa: [1] www.zorilebucovinei.com

Ungurii incep sa recunoasca atrocitatile si genocidurile comise impotriva romanilor si evreilor din Transilvania, sursa imagine: youtube.com
Ungurii incep sa recunoasca atrocitatile si genocidurile comise impotriva romanilor si evreilor din Transilvania, sursa imagine: youtube.com

Abonează-te și la canalul nostru de WhatsApppentru a primi postările noastre și acolo.


Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram Glasul.info, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri

Showing 1-8 of 13 Books

Istoria ilustrata a Transilvaniei

By: Ioan Bolovan, Ioan-Aurel Pop

O istorie generală a unei țări, a unei provincii sau a unei regiuni are obligația să recompună prezentul oamenilor care au trăit în trecut în funcție de rolul jucat de fiecare entitate, grupare, etnie, confesiune componentă. Dar, ca toate celelalte istorii, nici aceasta nu poate răspunde tuturor problemelor spinoase ale trecutului și prezentului Transilvaniei. Totuși, încearcă să explice, din perspectiva întregii

Ardealul. Tinuturile de pe Olt. Tinuturile de pe Mures

By: Silvestru Moldovan

Silvestru Moldovan face parte din acele generatii de romani ardeleni care stiau totul: vorbeau, citeau si scriau in romana, maghiara si germana, ceea ce le-a creat libertatea de a se misca in orice regiune a Principatului, de a sta de vorba cu oricine in limba aceluia si de a cunoaste cel putin trei culturi. Asemenea intelectuali au rasarit din pamantul

Dictionarul numirilor de localitati cu poporatiune romana din Ungaria

By: Silvestru Moldovan

Aceasta carte face parte din colectia Infoteca a editurii Scripta si reprezinta o reeditare dupa un secol a unui instrument lexicografic de baza pentru cultura romaneasca. Practic, este o imensa arhiva ordonata, care ofera informatie de prim interes in compartimente definitorii ale Transilvaniei istorice: populatie, asezaminte de cult, denumirea localitatilor in expresie romaneasca, maghiara si germana.

Romania 1989 - de la revolta populara la lovitura de Stat

By: Corvin Lupu

Romania 1989 - de la revolta populara la lovitura de Stat - Corvin Lupu

Oranki amintiri din captivitate

By: Dimitrie Bejan

Oranki amintiri din captivitate, ParinteleDimitrie Bejan

Tratatul cu Ucraina. Istoria unei trădări naționale

By: Tiberiu Tudor

Tratatul cu Ucraina. Istoria unei tradari nationale - Tiberiu Tudor

Mihai Eminescu despre Unitatea Românilor

By: Gică Manole

Mihai Eminescu despre Unitatea Romanilor - Gica Manole

Scantei de peste veacuri

By: Dumitru Almas

Scantei de peste veacuri - Dumitru Almas
1 2


Drepturi de autor! Informaţiile publicate de glasul.info pot fi preluate de alte publicaţii online doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Site-ul Glasul.info nu răspunde pentru opiniile comentatorilor, responsabilitatea formulării din comentarii revine integral autorului comentariului. Ne rezervăm dreptul de a șterge comentariile cu tentă rasistă, xenofobă,care incită la ură, sau la violență.


Glasul.info

Portalul Românilor de Pretutindeni - pledoarie pentru panromânism Contact: redactie@glasul.info

Lasă un răspuns

Next Post

Autonomia, federalizarea,Tinutul Secuiesc; toate isi au radacina in mentalul colectiv al maghiarilor

sâm apr. 4 , 2015
Autonomia, federalizarea,Tinutul Secuiesc;toate isi au radacina in mentalul colectiv al maghiarilor. Acestia nedorind acceptarea unei realitatati confirmate de tratate internationale si ultimele 3 razboaie WW1, 1919 si WW2. Ardealul s-a unit cu Tara mama! Din acest neaccept, pleaca toata aceasta dorinta a lor de a-si crea institutii paralele: universitati proprii, […]
Autonomia, federalizarea,Tinutul Secuiesc; toate isi au radacina in mentalul colectiv al maghiarilor

Poate vă place și:

libris.ro