Plotin și școala neoplatonică romană – alexandrină – fragment

Întemeietorul neoplatonismului a fost Ammonius Saccas (purtătorul de sac) din Alexandria (cca 175-243 d.Hr.). Acesta s-a născut din părinți creștini, dar ulterior el s-a întors la păgânism[1].  Porecla „Sakkas” (purtătorul de sac) i s-a dat din pricină că își câștiga existența purtând saci. Hierocles îl numește ,, τεοδιδαχτος “. Fiind introdus în filozofia greacă, Ammonius devine apostat, fiindcă el avea convingerea, că marii filozofi greci au gâindit ideile religioase despre Dumnezeu și suflet cu mult înainte de Hristos. De aceea el credea că numai filozofii greci posedă adevărul desăvârșit și că, în ultimă analiză, totul este fundamentat pe un principiu divin unic. Ammonius n-a scris nimic, dar el a avut elevi vestiți: Origen Neoplatonicul, Origen creștinul, medicul Eustochius, Herrenius, Paullin Longinus și, cel mai vestit, Plotin.

       Plotin: viata şi opera. Plotin s-a născut în 204 sau 205 în oraşul Licopolis (Egipt) şi a murit în 269 sau 270 d.Hr. Despre familia sa nu ştim aproape nimic, din pricină că Plotin n-a vorbit niciodată despre aceste lucruri, pe care el le dispreţuia, ceea ce ne aminteşte despre filozofii antici, pentru care patria. familia şi originea erau lucruri neesentiale[2] . În vârstă de 28 de ani, Plotin se dedică cu totul studiului filozofiei, ascultând cursurile celor mai vestiţi filozofi din Alexandria, dar nici unul nu-l mulţumi, până când într-o zi făcu cunoştinţă cu Ammonius Saccas: ʺAcesta este omul meu !ʺ. Plotin a rămas în preajma acestuia, până în 242 sau 243. Plotin a început abia la vârsta de 50 de ani să-şi expună în scris ideile. Îndemnat de către elevii săi, Plotin îşi expune ideile sale filozofice în 54 de disertaţii. Porphyrius a ordonat aceste disertaţii în 6 grupe de câte 6 cărţi sub titlul de Enneade, ce tratează despre cele mai înalte probleme ale spiritului uman: despre divinitate, raţiune, suflet, nemurire, libertate, frumuseţe şi adevăr.[3]

      Pentru Plotin Dumnezeu este transcendent lumii, căci aceasta se află într-o sferă suprapământească. El se află deasupra lumii şi ca atare el nu poate fi sesizat cu ajutorul conceptelor. El este Unul, care mai e numit şi Binele, principul cel Dintâi şi chiar ʺProtos Teosʺ în care se fundamnetează unitatea fiinţei noastre şi a întregii multiplicităţi a vieţii, a lumii fenomenelor şi chiar a materiei. Pentru Plotin Dumnezeu este Absolutul, unitatea tuturor lucrurilor, valoarea tuturor valorilor, El nu este existenţa, ci temeiul întregii existenţe. ʺEl însuşi nu este însă nimic din cele ale căror principiu este. Căci atunci când ai spus: Binele, nu mai gândi şi nu mai adăuga nimic. Când ai scos deoparte fiinţa însăşi şi o iei astfel te va cuprinde uimirea; şi, îndreptându-te spre fiinţă şi zăbovind în ea, o vei înţelege şi vei pricepe măreţia ei, din aceea ce provine din ea. Şi când ai astfel în faţa ta Fiinţa şi o contempli în această formă pură, te va cuprinde uimirea.ʺ[4]

Abonează-te și la canalul nostru de WhatsApp pentru a primi postările noastre și acolo.


librarie.net

      Pentru Plotin sufletul este o substanță imaterială care se poate despărți de corp, neîmpărțit, simplu și întreg, întreg în fiecare parte a corpului, deși începutul activității lui se află în creier. O idee curioasă a lui este că sufletul n-ar fi în corp, ci dimpotrivă corpul în suflet, ca organul acestuia, fiindcă abia sufletl face posibile funcțiunile corpului. Sufletul își formează corpul său, fără de care acesta din urmă n-ar putea fi ceea ce este. Plotin apără din toate puterile nemurirea sufletului și preexistența acestuia. Fiecare suflet are câte o idee în lumea ideală, fiindcă caracteristicile fiecărei individualități sunt determinate de câte o idee. Între individualitate și idee se afla logosul sufletului individual. Câte individualități umane, atâția ʺlogoiʺ în sufletul lumii, tot atâtea idei în spirit. Numărul acestor ʺlogoiʺ nu este infinit, fiindcă același număr de ʺlogoiʺ revine mereu și mereu în lumea senzorială, dar având de fiecare dată alte destine. Nemărginirea sufletelor și a spiritului constă tocmai în aceea de a putea începe mereu de la început. Interesant este că Plotin vorbește despre sufletul lumii în legătură cu timpul. De asemeni, filozofia nu este pentru Plotin un drum pe care se ajunge la o concepție teoretică asupra naturii lucrurilor, scopul acesteia nu este adevărul formal, ci ea trebuie să fie cel mai nobil drum spre Dumnezeu.[5]

Ioan Cioabă, 8 martie 2014


[1] Ibidem, pag. 316

[2] Ibidem, pag. 317

[3] Enneadele au apărut în versiunea latină editată de Marsilius Ficinius, Florenţa 1492

[4] Diac. Prof. Dr. Nicolae Balca, op.cit.,pag. 321-322, apud. Enneada, III, 1, VIII, c.9-10

[5] Ibidem, 329-330

Abonează-te și la canalul nostru de WhatsApppentru a primi postările noastre și acolo.


Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram Glasul.info, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri

Showing 1-8 of 13 books

Istoria ilustrata a Transilvaniei

By: Ioan Bolovan, Ioan-Aurel Pop

O istorie generală a unei țări, a unei provincii sau a unei regiuni are obligația să recompună prezentul oamenilor care au trăit în trecut în funcție de rolul jucat de fiecare entitate, grupare, etnie, confesiune componentă. Dar, ca toate celelalte istorii, nici aceasta nu poate răspunde tuturor problemelor spinoase ale trecutului și prezentului Transilvaniei. Totuși, încearcă să explice, din perspectiva întregii

Ardealul. Tinuturile de pe Olt. Tinuturile de pe Mures

By: Silvestru Moldovan

Silvestru Moldovan face parte din acele generatii de romani ardeleni care stiau totul: vorbeau, citeau si scriau in romana, maghiara si germana, ceea ce le-a creat libertatea de a se misca in orice regiune a Principatului, de a sta de vorba cu oricine in limba aceluia si de a cunoaste cel putin trei culturi. Asemenea intelectuali au rasarit din pamantul

Dictionarul numirilor de localitati cu poporatiune romana din Ungaria

By: Silvestru Moldovan

Aceasta carte face parte din colectia Infoteca a editurii Scripta si reprezinta o reeditare dupa un secol a unui instrument lexicografic de baza pentru cultura romaneasca. Practic, este o imensa arhiva ordonata, care ofera informatie de prim interes in compartimente definitorii ale Transilvaniei istorice: populatie, asezaminte de cult, denumirea localitatilor in expresie romaneasca, maghiara si germana.

Romania 1989 - de la revolta populara la lovitura de Stat

By: Corvin Lupu

Romania 1989 - de la revolta populara la lovitura de Stat - Corvin Lupu

Oranki amintiri din captivitate

By: Dimitrie Bejan

Oranki amintiri din captivitate, ParinteleDimitrie Bejan

Tratatul cu Ucraina. Istoria unei trădări naționale

By: Tiberiu Tudor

Tratatul cu Ucraina. Istoria unei tradari nationale - Tiberiu Tudor

Mihai Eminescu despre Unitatea Românilor

By: Gică Manole

Mihai Eminescu despre Unitatea Romanilor - Gica Manole

Scantei de peste veacuri

By: Dumitru Almas

Scantei de peste veacuri - Dumitru Almas
1 2


Drepturi de autor! Informaţiile publicate de glasul.info pot fi preluate de alte publicaţii online doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Site-ul Glasul.info nu răspunde pentru opiniile comentatorilor, responsabilitatea formulării din comentarii revine integral autorului comentariului. Ne rezervăm dreptul de a șterge comentariile cu tentă rasistă, xenofobă,care incită la ură, sau la violență.


Constantinescu-Motru Ioan

Analist politic și ziarist

Next Post

 Greva generală a profesorilor poate fi unică în istoria post-decembristă | VIDEO   

mie mai 17 , 2023
Greva generală a profesorilor din 22 mai 2023 poate fi unică și fără precedent în istoria post-decembristă. Ea poate afecta grav procesul de învățământ al claselor terminale în cazul în care guvernanții refuză negocierea revendicărilor cerute de sindicaliști. Prin urmare, este de bun simț, cel puțin pentru electoratul lor, ca […]

Poate vă place și:

libris.ro