La 15 aprilie 1762, imparateasa Maria Terezia semna decretul imperial de infiintare a regimentelor grănicerești românești de la Orlat si de la Năsăud. Pentru a realiza acest deziderat, generalul de cavalerie Adolf Nikolaus von Buccow a fost insarcinat la data de 5 iulie 1761 pentru a indeplini aceasta misiune, proiectul fiind aprobat de catre imparateasa la 16 aprilie 1762.
Regimentul I de Graniță de la Orlat (n.r. Walachen Grenzinfanterieregiment in limba germana) a reprezentat un corp de armata constituit in cadrul Granitei Militare din Transilvania (n.r. Siebenbürgische Militärgrenze in germana), infiintat in anul 1764 de catre autoritatile imperiale pentru a servi drept “cordon sanitar” la frontiera sudica a Transilvaniei.
Al doilea Regiment Valah de Infanterie Grănicerească nr.17 de la Năsăud (2. Walachen Grenzinfanterieregiment in limba germana), cunoscut si ca Districtul Grăniceresc Năsăudean, si care avea sa primeasca in anul 1848 numele de “Regimentul II nr. 17 grăniceri români”, a fost o unitate militara constituita aproape integral numai din românii din aceasta zona. Regimentul a funcţionat pana in anul 1851, dupa care a fost transformat ulterior in Regimentul nr. 50 de Infanterie de Linie de la Alba-Iulia.
La 15 aprilie 1762, imparateasa Maria Terezia semna decretul imperial de infiintare a regimentelor grănicerești românești de la Orlat si de la Năsăud
“Cand fura infiintate regimentele de graniceri, locuitorii comunei Bucium inca au fost inregimentati in aceasta oaste de paza a marginilor, cu care ocaziune au beneficiat si ei de privilegiile date granicerilor si s-a mai desavarsit si unația (n.r. Intre conditiile impuse românilor pentru a li se permite sa devina graniceri, li se cerea sa devina uniți(unire cu Biserica Romei, greco-catolicism), acesta fiind inca un instrument util pentru deznationalizarea romanilor, dupa ce in prealabil bisericile si manastirile romanesti au fost arse sau daramate cu tunurile la ordinul generalului Buccow“.
Infiintandu-se regimentele graniceresti, pe la anul 1760-1766 a fost militarizata si aceasta comuna (n.r. Dejani), ca toate comunele marginase submuntene. Ceea ce a facut ca o buna parte a locuitorilor sa emigreze din pricina persecutiilor, dincolo de munte, in Tara Romaneasca.
Una din conditiile ce se cereau celor ce trebuiau sa devina graniceri fiind si aceea de a fi uniti(n.r. uniti cu Biserica Romei, greco-catolicism), o buna parte a localnicilor, si mai ales libertinii si zilerii, au fost nevoiti sa paraseasca comuna si sa ingroase randul celor trecuti in Tara. In locul lor au fost adusi colonisti din alte parti.“, C. Stan, “Scoala poporana din Fagaras si de pe Tarnave”
Aceasta trecere la “unire” cu Biserica Romei nu reprezinta altceva decat inca o forma de maghiarizare a romanilor din Transilvania, prin obligarea romanilor ardeleni sa treaca mai intai sub o ierarhie religioasa straina, apoi dupa pierderea oricarui contact cu spiritualitatea ortodoxa devenea infinit mai usoara de facut si maghiarizarea acestora in zonele dominate administrativ si militar de catre stapanirea maghiara.
Nota noastra: Este usor a face confuzia intre termenul de “unit” si “unitarism” atunci cand vorbesti de perioada respectiva din Transilvania, mai ales ca in istoria acestei provincii exista numeroase cazuri in care comunitati intregi au fost constranse sa treaca fie la “uniatie”, fie la “unitarism”.
In perioada cuprinsa intre 1566 si 1716, majoritatea locuitorilor din Cluj au trecut la unitarism/unitarianism, fie din convingere, fie prin constrangere.
Glasul.info
Donează pentru Glasul.info!
În conturile de la Banca Transilvania:
RO14BTRLRONCRT0356966001 (lei) | RO61BTRLEURCRT0356966001 (euro) Abonează-te și la canalul nostru de WhatsApppentru a primi postările noastre și acolo.
Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram
Glasul.info, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri
O istorie generală a unei țări, a unei provincii sau a unei regiuni are obligația să recompună prezentul oamenilor care au trăit în trecut în funcție de rolul jucat de fiecare entitate, grupare, etnie, confesiune componentă.Dar, ca toate celelalte istorii, nici aceasta nu poate răspunde tuturor problemelor spinoase ale trecutului și prezentului Transilvaniei. Totuși, încearcă să explice, din perspectiva întregii
Silvestru Moldovan face parte din acele generatii de romani ardeleni care stiau totul: vorbeau, citeau si scriau in romana, maghiara si germana, ceea ce le-a creat libertatea de a se misca in orice regiune a Principatului, de a sta de vorba cu oricine in limba aceluia si de a cunoaste cel putin trei culturi. Asemenea intelectuali au rasarit din pamantul
Aceasta carte face parte din colectia Infoteca a editurii Scripta si reprezinta o reeditare dupa un secol a unui instrument lexicografic de baza pentru cultura romaneasca. Practic, este o imensa arhiva ordonata, care ofera informatie de prim interes in compartimente definitorii ale Transilvaniei istorice: populatie, asezaminte de cult, denumirea localitatilor in expresie romaneasca, maghiara si germana.
Romania 1989 - de la revolta populara la lovitura de Stat - Corvin Lupu
Oranki amintiri din captivitate, ParinteleDimitrie Bejan
Tratatul cu Ucraina. Istoria unei tradari nationale - Tiberiu Tudor
Mihai Eminescu despre Unitatea Romanilor - Gica Manole
Scantei de peste veacuri - Dumitru Almas
Drepturi de autor! Informaţiile publicate de glasul.info pot fi preluate de alte publicaţii online doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.
Site-ul Glasul.info nu răspunde pentru opiniile comentatorilor, responsabilitatea formulării din comentarii revine integral autorului comentariului. Ne rezervăm dreptul de a șterge comentariile cu tentă rasistă, xenofobă,care incită la ură, sau la violență.